PicturePerfect

PicturePerfect


En masse om masse og mærkelige ting.

I dag er det d. 27. august 2017. Jeg sidder som en mærkelig masse og kigger ud i luften. Børnene render rundt og forsøger at være børn. Ikke for umulige, og tilstrækkeligt hjælpsomme til at støtte mig. Min mand er i haven, og duften af nyslået græs gør mig glad. Men kun for et øjeblik, for så minder et stik i hjertet mig om at jeg ikke er rask. Jeg undrer om jeg er syg.

I midten af marts blev jeg sygemeldt med stresslignende symptomer. Først et par dage, så tvang min mor mig til lægen. Jeg kunne ikke se hvad lægen skulle gøre, jeg skulle jo bare lige have et par dages ro. I første omgang en sygemelding på 14. dage.

Samtidig benyttede jeg mig af den aftale min arbejdsgiver har med Falck Healthcare. Jeg tog imod tilbuddet om 3 psykologbehandlinger. Så havde jeg jo gjort mit for at komme hurtigt tilbage på job. Jeg har ikke været nogen nem patient. Jeg ville ikke høre, jeg ville bare tilbage på job. For hvem er jeg uden min profession. Jeg synes hurtigt at jeg havde det bedre. Jeg græd jo ikke hele tiden mere. Nogle dage kunne jeg endda grine helt uden grund. Min psykolog mente at vi skulle fortsætte, så hun anmodede om flere behandlinger. Jeg tog imod. Ikke fordi jeg var syg, men fordi hun mente det var en god ide. Jeg ville ikke være til last. Jeg var ked af det den dag hun sagde farvel. Jeg var overrasket et øjeblik, så ked af det og så på vej videre. Jeg lovede hende at jeg ville passe på mig selv, at jeg ikke ville starte for hurtigt. Jeg lovede hende at jeg ikke ville ende i hendes sofa igen. Jeg troede jeg kunne klare det. Jeg ville klare det. Jeg havde været sygemeldt i 3 måneder, og der var snart ferie.

Nu er det den 27. august. Jeg har fået en ny henvisning fra min egen læge. Jeg skal genoptage behandlingen.

For fire dage siden stod jeg på kanten igen. Jeg troede at jeg kunne balancere. Så brød min verden sammen, og de sidste dage har jeg brugt på at pille de sidste faste dele af min identitet ud af mit liv – for en periode. Derfor sidder jeg nu som en mærkelig masse.

Nu ved jeg pludselig det som hele verden har kunne se det sidste halve år. Jeg er syg. Min krop har igen sat grænsen. Denne gang hårdere en nogensinde før. Den sidste uge har været et langt angstanfald. Det vidste jeg bare ikke. For mig er det blevet normalt ikke at kunne trække vejret. Brystsmerterne var nye og skræmmende. Behandleren hos lægen var sød. Hun tjekkede slet ikke mit hjerte. Hun kiggede på mig. Hun kiggede lige igennem mig. Hun fortalte mig at det var angst, og at det er helt normalt i min situation. Pludselig indså jeg at jeg er syg. Jeg har brug for al den hjælp jeg kan få.

Nu sidder jeg her som en mærkelig masse. Jeg ved ikke hvem jeg er, jeg ved ikke hvad jeg kan og jeg ved ikke hvad jeg vil. Jeg har indset at selvom jeg ikke er den bedste til at indse hvad der er bedst for mig, så er jeg nødt til at turde mærke efter hvad min krop og hjerne fortæller mig, og agere på det.

Til forskel fra sidst, så er jeg denne gang ikke motiveret af at skulle hurtigst muligt tilbage til det liv jeg levede. Det liv har gjort mig syg. Nu skal jeg være rask, og det kommer til at tage den tid som der er behov for.

 

 


Nutid – fremtid – deltid – midlertid

Efter mange forsøg gennem det sidste årstid, er det nu endelig lykkes mig at lande en aftale med min leder omkring at gå lidt ned i tid.

I forbindelse med min opstart efter barsel bragte jeg det på banen. På daværende tidspunkt var der ikke umiddelbart mulighed. Henover vinteren bragte jeg det op igen, men måske ikke med nok kraft i stemmen og tårer i øjnene. Til de årlige lønforhandlinger i foråret bragte min TR det ind som et ønske, men uden held. I sidste uge lykkes det så – sådan da

På hjemmefronten har vi længe diskuteret mulighederne, og har også tidligere talt om at bringe min rest-barsel i spil. Hvergang vi har talt om det har jeg afventet en form for afgørelse fra min leder, og vi er aldrig kommet videre.

I sidste uge kom det så på banen igen, og vi lavede en beregning på hvor længe jeg ville kunne gå ned i tid med de 7 ugers barsel vi havde tilbage. Resultatet var forbløffende De 7 uger kunne sætte mig ned på 33 timer i et år det ville i hvert fald give os ro mens N starter i 0’te. Så beslutninger var nem – tilbage til min leder igen, og denne gang kunne han ikke sige nej. Så fra midten af næste måned og til efterårsferien næste år! arbejder jeg kun 33 timer om ugen. Vi glæder os helt vildt !!

Glæder mig til mere ro og tid med de her svesker

Glæder mig til mere ro og tid med de her svesker

Og banditten

Og banditten


Dag 7 – slut, prut, finale.

Sidste dag – endnu en dag med familiehygge og dejlig mad.

Motivationen er dalet lidt – uanset hvad jeg gør, så taber jeg mig ikke. Ikke revolutionerende! Vægten igår viste et tab på 1 kg, hvoraf halvdelen var fedt og halvdelen muskel. Jeg er klar over at vægten naturligt variere over tid, og derfør bør man ikke veje sig selv hver dag, men måske en gang hver uge.

I The 3week diet er en del af opfølgningen at veje sig løbende, og hvis vægten er øget 1,5 kg!!! Så sætter man ind med endnu en kur. Det læser jeg som at man sagtens kan have en vægt som varierer fra dag til dag med op til 1,5 kg.

Dagens menu:

7:00 FiberKapsler fra LiviShape

8:00 Shake fra LiviShape

10:00 Gulerødder

12:00 Måltidsbar fra LiviShape

12:30 Gulerod

14:00 Kylling i Asparges

15:00 Kage!!!

18:00 Kalkunbryst med friske asparges, ovn kartofler og Aioli.

Vægt 60,1 heraf fedt% 20,7 og muskel på 35

 

konklusionen på de 7 dage – det var nemmere end forventet. Godt nok holdt jeg mig ikke til programmet, men det handler vist mere om min ryggrad end om programmet. Jeg har ikke følt mig sulten, altså mere end man bør når man nærmer sig et måltid. Jeg har tilgengæld følt mig mæt i lang tid efter måltiderne, hvilket også har betydet at det ikke er gået helt amok i “godterne” men har kunnet nøjes med at smage lidt.

 

Jeg er ikke tilfreds med resulatet, og min mave er ikke tilfreds med kosten. Så jeg fortsætte ikke den fulde kur. Istedet vil jeg fastholde brugen af FiberKapsler. Der er stadig en del shake-pulver tilbage. Det vil jeg bruge sammen med FiberVandet som supplement til en sund kaloriefattig kost.

Jeg vil forsøge at skrue op for grøntsagerne, og ned for sukkeret. Jeg har en fornemmelse af at jeg med FiberKapsler kan holde mig mæt, og sukkertrangen i skak. Næste forsøg på vægttab i forbindelse inden mission kjole-køb. Clean Eating med daglig motion.

 


Dag 6 – slutspurten er sat ind

Som ved alle andre deadlines, så arbejder jeg bedst og mest effektivt hen mod enden. Og nu er det ved at være enden på min 7 dages kur. Jeg har dog stadig en del pulver tilbage, så tænker at det skal bruges efterfølgende som supplement til almindelig lavkalorie kost. Min mave er ikke helt tilfreds, så jeg glæder mig til at supplere med mere rigtig mad, selvom jeg jo har fået lidt ind imellem.

Jeg skruer også lidt op for motionen i disse sidste dage – dels jo pga. “vi cykler til arbejde”-kampagnen, men også i motionscenteret. Jeg er vild med at træne, men er ikke god nok til at komme afsted. Jeg skal helst have det overstået om morgenen når familien sover. Det er sværere at komme ud af døren efter aftensmaden, hvor der er minimum et træt barn som hænger i mit ben. T pressede mig dog afsted i aftes. Og det gik også fint, så puttede jeg bare S kl. 20:30 da jeg kom hjem. Ingen af børnene sov igår da jeg var tilbage, men heller ingen var opløst af gråd. Så er det en okay følelse af have været afsted.

Jeg vil også afsted i aften. Zumba!!! Det tror jeg er rigtig godt for humøret også. Og så skulle man efter sigende forbrænde en del på sådan en time, så det glæder jeg mig til.

Jeg kommer ikke til at tabe mig 4,2 kg i denne uge. Det havde jeg nu heller ikke forventet, for så kalorieholdig spiste jeg ikke før, og det er de sidste genstridige kg som skal af. Så min basisforbrænding er ikke så høj, og dermed bliver kalorieunderskuddet heller ikke så stort. Men lidt er der da røget af, og der er et par dage endnu 🙂

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_vaegt/sundhed_generelt/beregn_dit_energiforbrug/

stofskifte

7:00 FiberKapsler fra LiviShape

8:00 Shake fra LiviShape

9:30 Gulerod og vand – IKKE LiviShape 🙂

12:00 FiberKapsler fra LiviShape

12:30 Mexicansk Taco fra LiviShape

14:00 Gulerod

15:00 Shake fra LiviShape

17:30 FiberKapsler fra LiviShape

18:00 Aspargessuppe fra LiviShape

 

Vægt 60,2 heraf fedt% på 20,7 og muskelmasse på 34,9%. Idag ser det ud til at jeg har tabt 1 kg.Heraf er 500g fedt og 400 g muskel.


Dag 5 – op på jernhesten igen

På den igen. Dagen planlagt, og gennemført. Kom også afsted for at træne. 1½ times Styrke og Fitnessbox. Det er skræmmende hvor dårlig form jeg er i. Håber syadig at kunne komme ind i en rytme med regelmæssig motion. Min udfordring er at jeg helst skal afsted tidlíg morgen. Ellers bliver jeg bombarderet med spørgsmål og opgaver fra børnene, og kommer ikke afsted. Så ud af fjerene inden hele holdet vågner.

07:00 FiberKapsler fra LiviShape (Cutting Edge fra BulkPowders)

08:00 Shake fra LiviShape

11:00 Gulerod

12:00 FiberKapsler fra LiviShape (Cutting Edge fra Bulk Powders)

12:30 Spicy Spagetti Bolognese fra LiviShape

15:00 Shake fra LiviShape

17:45 FiberKapsler fra LiviShape

18:15 Spagetti Carbonara fra LiviShape hertil et par gulerødder, revne

 

lifesum5

Vægt 60,7 Fedt% 21,1

 


Dag 4 – kaffemik ved sviger-mikkenik

En af de store udfordringer ved at være på kur er alle de sociale arrangementer som vi jo heldigvis inviteres til hele tiden. Idag starter dagen med morgenmad hos T´s forældre. Og selvom jeg forsøger at holde mig i skindet, så ryger der alligevel lidt mere indenbords end planlagt.

Menuen er derfor lidt tilnærmet idag.

7:30 FiberKapsler fra LiviShape

8:00 FiberVand fra LiviShape

9:30 Morgenkomplet Hos Svigermor – IKKE LiviShape 🙂

15:30 FiberKapsler

18:00 Spicy Spagetti Bolognese fra LiviShape

Vægt 60,4 fedt% 20,9

 

lifesum4

 

 


LiviShape dag 3 – løb for sørensen

Av for en mavepine at vågne med. Hold nu op!! Heldigvis gik det over efter at jeg fik lidt vand og mine FiberKapler.

Dagen idag skulle starte med “Børneløbet” så afsted med børnene i en fart. Desværre fik jeg ikke helt planlagt min frokost, og kunne ikke modstå pølsehornene da jeg købte til børnene. Så det kostede lidt på kaloriekontoen. Til gengæld fik jeg løbet et par kilometer med pigerne.

 

Jeg tror at jeg imorgen vil forsøge at drikke shakes med kortere interval for at se om det hjælper med at modstå fristelser.

Jeg er blevet super opmærksom på hvor meget jeg normalt går og småhapser mad hele tiden. Jeg er ikke sulten, men min mave er i oprør. Sukkertrangen er ikke markant, som den normalt ville være. Idag er det mere kedsomhed.

Vægt 60,7 kg med en fedtprocent på 21. Verden er ikke revolusioneret endnu 🙂

 

lifesum3

6:30 FiberKapsler

7:30 Shake fra LiviShape blandet med FiberVand. (Dobbelt portion, men kunne ikke drikke det hele)

12:00 Pølsehorn fra kiosken – ikke LiviShape.

13:00 FiberKapsler fra LiviShape

18:00 Mexicansk Taco fra LiviShape med Nachos fra LiviShape


LiviShape dag 2 – overlevelse og gennemlevelse

 

Motivationen er stadig i top. Men det er fredag – ugens hyggedag nr. 1. Den dag jeg ikke har dårlig samvittighed over at spise. Dagen starter fint ud, og min plan om at gå i Føtex i frokostpausen virker. Men dagen idag er mere hård. Jeg er sulten, og har ikke fået nok mad med på job, taget i betragtning af at jeg først får fri kl. 16.30. Men det går med FiberVand og masser af væske. På trods af fristelsen til at købe Sushi med hjem modstår jeg og holder fast i planen om Bøf og Ratatoille til aftensmad. Jeg synes dog at de andre skal nyde godt af lidt flødekartofler som supplement. Og på min tur i Brugsen bliver den tanke udvidet til også at inkludere en post chips til T.

Der gik desværre “hul” på den mens vi lavede aftensmad. Og mine gode intentioner om bare at smage en enkelt bliver desværre overtager af madindustriens evne til at friste vores smagsløg. Bare en enkelte mere og så en mere og så……

Jeg er overordnet set tilfreds med min dag – ville godt have haft flettet en tur til motionscenteret ind, men det lykkes desværre ikke. Kampvægt dag 2 60,3 med en festprocent på 21,1.

Lidt mere sult – meget mere mavepine. Ved ikke om det er fibre eller de massive mængder kunstige sødemidler som driller.

 

lifesum1

 

 

6:30 – FiberKapsler fra LiviShape

7:00 – Shake fra Livishape, blandet med FiberVand

09:00 – ½ måltidsbar med Chokolade fra LiviShape

12:00 – Shake fra LiviShape, blandet med Fibervand

12:00 – FiberKapsler

15:00 – ½ Måltidsbar med chokolade fra LiviShape

19:00 – Tykstegsbøf med Ratatoille Ikke LiviShape (Chips og godter overmander mig et kort øjeblik)

 

 


Det havde jeg alligevel aldrig troet!

Så skete det jeg har taget tilløb til i lang tid – virkelig lang tid. Jeg er startet på en pulverkur – altså sådan lidt i hemmelighed, for der er noget tabu omkring “den lette løsning”. Jeg har sjovt nok aldrig selv dømt nogen som har taget den løsning. Men har altså heller aldrig ville overgive mig. Jeg har altid tænk at det ikke er sundt, og at det måtte kunne lykkes at tabe sig ved fornuftig levevis. Jeg har bare mistet tålmodigheden….

Og så var det at der pludselig “poppede” et billede op i mit feed på Instagram. -4,2 kg på en uge!! Jeg tænkte KICKSTART – hurtig løsning, jeg tænkte at jeg snart kunne prøve brudekjole med en rimelig fornemmelse i kroppen. Jeg tænkte – det må jeg prøve. Så vupti bestilte jeg en pakke på LiviShape.dk. 700 kr. for en uges kur. Garanteret vægttab.

Idag er dag 1. Jeg er nu officielt igang, og ret motiveret.

Vægten til morgen sagde 61,2 kg. Heraf en fedt% på 21,3 hvilket er 13 kg fedt. Muskelmasse på 35% svarende til 21,4 kg. Nu vil tiden så vise om der kan ændres på dette den næste uge, ved at følge måltidserstatningerne i den færdige pakke, og sætte gang i træningen.

Idag blev det rent kosten som skulle gøre resultatet 🙂

 

lifesum2

 

 

06:30 – FiberKapsler fra LiviShape

07:00 – Shake fra LiviShape. (Enkelt portion) Smagsoplevelsen var mildest talt skuffende. Men dog til at overleve.

08:00 – Fibervand (Drikkes hen over dagen)

10:00 – Shake fra LiviShape (Enkelt portion) Forsøgte mig med at blande med FiberVand, som smager rigtig godt. Det gjorde processen omkring indtagelse af shaken noget bedre.

12:30 – Planlagde en Shake da jeg gik hjemmefra. Da de andre gik i kantinen tænkte jeg at jeg nok godt kunne snuppe en salat for de samme kcal. (Ville ikke helt indrømme mit projekt) Meen da jeg stod i kantinen blev jeg fristet over evne, og endte med et stykke pizza. 🙁 Øv – men op på hesten igen……

15:00 – Bacon Nachos fra LiviShape. Her fik jeg stillet mit snackbehov som rammer når vi kommer hjem.

18:00 – Pasta Carbonara fra LiviShape

Jeg har på intet tidspunkt været vildt sulten. Og med tanken om at jeg hele tiden kan skrue lidt op for FiberVandet, og at jeg ikke har fået alle mine fiberKapsler idag, så er jeg meget fortrøstningsfuld i forhold til de kommende dage.

Jeg kan godt mærke at det er det sociale aspekt som udfordrer mig. Ikke at kunne gå med i kantinen imorgen og spise Elmar´s lækre fiskefilet som hører fredagen til. Jeg må tage min “måltidsbar” med i føtex i frokostpausen. Så er der ingen som stiller spørgsmål ved mit fravær eller baren.

Jeg vælger at jeg vil have min fredagsbøf sammen med T, den skal blot passes op af godt med grøntsager. Så kan jeg sagtens blive mæt, og hygge mig for 240 kcal som er i et LiviShape måltid.

 

Puha – det var dag 1. One down – Six to go.

 


Nutid, datid, fremtid…deltid

Jeg har i lang tid overvejet at gå lidt ned i tid. Jeg er fornyeligt kommet tilbage på job efter barsel med S, og i den forbindelse spurgte jeg min leder om muligheden for at gå ned i tid. Det var desværre ikke en mulighed på det tidspunkt.

Jeg kunne ikke holde tanken, om ikke at have eftermiddagene sammen med børnene, ud. Tanken om igen at komme hjem alt for tæt på kl 17 og så direkte igang med at lave aftensmad. Jeg havde været så forkælet at have barsel mens J gik i 0’te. Det var en luksus at kunne hente hende kl 14 når skoledagen var forbi – og en nødvendighed. Heldigvis går det betydeligt bedre i 1. klasse, hvor der er lidt mere struktur på dagen og ugen. Så der bruges knap så mange ressourcer på bare at holde styr på de basale ting. Det var en øjenåbner at se J til gymnastikopvisningen. Det har jeg gjort mange gange før, og har også tidligere trukket på smilebåndet over at hun havde så travlt med at holde styr på hvor de andre gymnaster skulle stå i opstillingen. Først i år slog det mig, at hvis hun bruger lige så mange kræfter på at holde styr på de andre børn i klassen, så kan jeg godt forstå at hun er træt kl. 14.

Det er stadig ikke muligt at gå ned i tid – og kan heller ikke se hvordan jeg økonomisk skulle kunne undvære de sidste “sjove” penge, men det ville jeg nok finde ud af hvis det virkelig var nødvendigt. Det kan også være ligegyldigt hvad der står på mit ansættelsesbrev, når der altid vil være perioder hvor jeg skal arbejde mere end 37 timer. Øvelsen for mig bliver at tillade mig selv at flex´e den anden vej i de uger hvor arbejdet tillader det. Jeg kan godt mærke at de uger bliver færre og færre, nu hvor jeg har været tilbage fra barsel i et halvt år.

Vi er heldigvis kommet tilbage i en god rytme, hvor jeg tager afsted om morgenen. Gerne så jeg møder kl. 7. Så kan heg tilgengæld også gå lidt tidligere, og hente omkring kl. 15 de fleste dage. Det kræver øvelse, øvelse og øvelse, men det går.